• Вінницький адвокат Микола Михальчук підготував матеріал з роз’ясненнями про адміністративні затримання й повноваження у цьому питанні працівників ТЦК та СП. 

Матеріал з роз’ясненнями опубліковано на сторінці адвокатки Дарʼї Тарасенко. Вони починаються з того, що постановою Кабінету міністрів України № 560 надано право представникам поліції (але не ТЦК) проводити адміністративне затримання та доставлення до найближчого ТЦК в таких випадках:

  • у разі відмови від отримання повістки або порушення правил військового обліку.;
  • у разі відмови пройти до ТЦК та СП;
     
  • у разі наявності в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів відомостей про подання такої особи щодо розшуку в Національну поліцію;
     
  • у разі наявності інформації в реєстрах та базах (банках) даних, що входять до єдиної інформаційної системи МВС, про розшук такої особи;
     
  • у разі відсутності у такої особи військово-облікового документа.

Далі адвокат пропонує розібратися детальніше: 

Чи правда, що лише з прийняттям постанови Кабміну від 16.05.2024 року № 560 у працівників поліції з’явилися повноваження затримувати військовозобов’язаних осіб?

Насправді це не зовсім так. Відповідно до постанови Кабміну, прийнятої ще 30.12.2022 за № 1487, органи Національної поліції України за зверненням районних (міських) ТЦК та СП, органів СБУ здійснюють адміністративне затримання та доставлення призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Своєю чергою, у постанові від 16.05.2024 року зазначено, що працівник поліції має право затримати і доставити військовозобов’язаного до ТЦК та СП на підставі статей 261 та 262 Кодексу України про адміністративне затримання (КУпАП).

Порядок адміністративного затримання визначається КУпАП та іншими законами України.

18.05.2024 року стаття 24 Закону України «Про національну поліцію» доповнена частиною 5, у якій зазначається, що працівники поліції за зверненням ТЦК та СП  беруть участь у здійсненні заходів щодо оповіщення військовозобов’язаних та резервістів спільно з представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також здійснюють адміністративне затримання та доставлення до цих центрів та органів призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Хто має повноваження проводити адміністративне затримання?

У постанові № 560 від 16.05.2024 року зазначено, що таке затримання може здійснювати виключно поліцейський, який входить до складу групи оповіщення. Це означає, що представник ТЦК та СП не має права на здійснення адміністративного затримання.

Хто створює групи оповіщення?

Голови (начальники) районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій) з набранням чинності Указом Президента України про оголошення (продовження) мобілізації видають розпорядження про створення груп оповіщення.

Що таке адміністративне затримання?

У законодавстві немає конкретного визначення, але, зазначає адвокат, що це вимушений захід, який полягає у тимчасовому обмеженні права пересування, і застосовується такий захист виключно тоді, коли інші заходи адміністративного припинення є неефективними для притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності, і тільки у випадках та порядку, передбаченому законом. 

В яких випадках працівник поліції може здійснити адміністративне затримання згідно з постановою № 560?

  • У разі відмови від отримання повістки або порушення правил військового обліку.

    «Давайте одразу уявімо ситуацію: військовозобов’язаний не порушував правила військового обліку, але на блокпості відмовився від отримання повістки. Постанова 560 дозволяє одразу відносно такого військовозобов’язаного здійснити адміністративне затримання», — пише адвокат.  
     

  • У разі відмови пройти до ТЦК та СП.
     
  • У разі наявності в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів відомостей про подання такої особи щодо розшуку в Національну поліцію.

«Підсумовуючи сказане, адміністративне затримання має відбуватися відповідно до процедури та у випадках передбачених законом, при адміністративному затриманні обов’язково має бути складений письмовий протокол, з яким затриманий має  право ознайомитись та, за потреби, оскаржити незаконне затримання», — пише адвокат Микола Михальчук.



Джерело