Sony давно робить акцент на тому, що емоції гравця формуються не лише картинкою на екрані, а й тактильним сприйняттям. З виходом PS5 компанія представила контролер DualSense з адаптивними тригерами. Ця технологія вивела взаємодію з іграми на новий рівень, дозволивши відчути фізичний опір прямо в руках.
Сучасні ігри стають усе більш реалістичними. Як це відбувається? Детальніше про технології та архітектуру Соні Плейстейшен 5 читайте в матеріалі від експертів Алло.
Як працюють адаптивні тригери
Звичайні геймпади працюють за простим принципом: гачок, шестерня та пружина, що забезпечує плавне лінійне натискання. Під час обертання шестерні визначається сила натискання, завдяки чому в перегонах можна плавно натиснути на «педаль газу» або гальмо та регулювати швидкість.
У DualSense усе значно складніше. Усередині тригерів L2 і R2 вбудовані мінімоторчики та механізми, які впливають на силу натискання. У стандартних налаштуваннях контролера моторчики не активні, але щойно розробники гри прописують певні дії (наприклад, поїздка бездоріжжям або натягування тятиви лука), мотор починає обертатися в потрібному напрямку. У результаті гравець відчуває опір — легкий, сильний або ривками, залежно від ситуації. Це перетворює звичайні кнопки на повноцінний інструмент передачі емоцій.
Коли адаптивні тригери тільки з’явилися, багато геймерів скептично ставилися до їхньої надійності, особливо через те, що мініатюрні моторчики зроблені з пластику. Проте з роками активного використання експерти дійшли висновку: у деяких випадках пластик навіть кращий за метал.
Чому пластик працює не гірше:він не потребує спеціального змащення; стійкий до корозії; дешевший у виробництві та обслуговуванні; має гладку структуру, що зменшує тертя.
Саме тому пластик широко застосовується в механізмах, де не передбачене змащення: у годинниках, механічних клавіатурах, колекторних електромоторах.

Реальні відчуття в іграх
У EA SPORTS FC 24 кожне натискання на тригери безпосередньо впливає на те, що відбувається на полі. Удар у ворота відчувається так, ніби ви б’єте м’яч ногою.
У динамічних перестрілках Helldivers 2 опір курків передає напруження бою. У Modern Warfare II ця різниця відчувається особливо яскраво: легкий пістолет реагує майже непомітно, тоді як важка снайперська гвинтівка потребує значного натискання на курок. Навіть водіння автомобіля стає реалістичним — газ і гальмо чинять опір, як у справжньому транспорті.
У Minecraft тонкі вібрації підкреслюють кожну дію: натягування тятиви лука, удар кіркою чи процес крафту створюють ефект повного занурення в гру.
Вплив на гру
Адаптивні тригери роблять геймплей більш «живим» та унікальним. Ігри, які використовують цю технологію, відрізняються глибиною відчуттів: ви не лише керуєте персонажем, а й фізично проживаєте кожну дію. Для багатьох геймерів це стало одним із ключових аргументів на користь купівлі PS5.