Перші тролейбусні лінії у місті облаштовували незаконно

У неділю 18 лютого відзначили 60-річчя тролейбусного руху у Вінниці. На честь цієї події у місті провели екскурсію на ретро-тролейбусі ЗІУ-5. 

Побувати у раритетному тролейбусі могли вінничани та гості міста. Спочатку транспорт їхав за екскурсійним маршрутом, під час якого учасники дізнались більше про започаткування тролейбусного руху у Вінниці. А потім на зупинках на його борт могли зайти безкоштовно усі охочі.

Перехожі посміхались, коли бачили такий тролейбус та фотографували його, адже не щодня у Вінниці побачиш такий раритет.

Своїми спогадами поділився Сергій Лютворт, син мера Вінниці у 1963-1964 роках Генріха Лютворта. Саме завдяки Генріху Лютворту у Вінниці запустили тролейбусні лінії.

В тодішні часи тролейбуси були лише у містах-мільйонниках. Населення ж Вінниці налічувало близько 150 тисяч жителів. У області вирішили будувати нові заводи та відновлювати Вінницю. На колишньому радіоламповому заводі працювало близько 20 тисяч людей, куди залучили молодь із сіл. Генріх Лютворт хотів запустити тролейбуси, щоб усім було зручно діставатись роботи.

«Батько хотів провести тролейбусну лінію, та все тоді вирішувалось у москві. Тому він на свій страх та ризик вирішив почати це будівництво незаконно – під виглядом освітлення вулиці Брацлавської. Обійшов людей, які живуть на цій вулиці, та домовився, щоб вони поступились по 3-4 метри для розширення вулиці, – поділився спогадами Сергій Лютворт. – За два роки своєї інтенсивної праці за підтримки керівництва заводів у Вінниці й запустили тролейбус. Проте це викликало велике невдоволення у партійних колах. Батька викликали до Києва і оглолосили сувору догану із занесенням у особову справу. На фоні цього у нього стався інфаркт».

За менш ніж два роки у кріслі міського голови Генріх Лютворт ініціював будівництво Центрального універмагу та житлового масиву на вулиці Коріатовичів. Розпочалоась забудова мікрорайону Вишенька, який у компартії хотіли назвати «Винницкими Черемушками». Та Генріх Лютворт, як історик, переконував, що у Вінниці цвіте вишня, саме тому у нас є така назва річки, а на березі село «Вишня» і садиба Пирогова «Вишня», відповідно, і назва району має звучати як «Вишенька». Також Генріх Лютворт організував забудову земельних ділянок для сотень офіцерів, звільнених у запас в 60-х роках, та відкрив новий Палац піонерів та школярів на Хмельницькому шосе.



«Коли вінницьку тролейбусну лінію приймала комісія з Києва та надавала усі дозволи, його назвали «незаконно народженим дитям». Від моменту, коли тролейбус виїхав на свій перший маршрут і почав перевозити своїх перших пасажирів, минуло 60 років. Кількість маршрутів зросла, сьогодні їх вже 21 загальною протяжністю більше 80 кілометрів», – наголосив екскурсовод Валерій Старжинський.

Також він зачитав спогади працівників підприємства, залучені до будівництва першої трамвайної лінії. Микола Вознюк, який займався відновленням першого вінницького тролейбуса, у своїх спогадах згадує наступне:

«Перед новим 1964 роком тролейбус вирушив на випробувальний рейс, проїхав лінією від будівельного технікуму до олієжиркомбінату. Як зараз бачу той переобладнаний ЯТБ (марка тролейбуса) – маленький і свіжовифарбуваний. А біля нього – радісні обличчя моїх друзів».

За три з половиною години учасники екскурсії дізнались багато нового та цікавого про історію тролейбусного транспорту у Вінниці.



«Ми зараз рухаємося старим тролейбусним маршрутом номер один. Він вже не йде від площі Жовтневої (зараз – Площа Героїв Чорнобиля) до Рибзбут (зараз – Олієжиркомбінат), а курсує від мікрорайону Тяжилів до ВПЗ. Цей маршрут неодноразово розширювався», – розповів екскурсовод Олег Матюхов.

У 1996 році кінцева цього маршруту була продовжена до вулиці Лугова, а у 2020 році – до «Вінниччина-Авто».

«Продовження прокладання тролейбусної лінії на Тяжилів зіграло свою позитивну роль для розвитку мікрорайону, який вже не вважався віддаленим районом міста. Раніше тролейбус доїжджав лише до інструментального заводу та фактично працював тільки для підвозу працівників до цих заводів промислової зони. А далі вже розпочиналась житлова забудова Тяжилова», – наголосив Олег Матюхов.

Під час екскурсії приємний подарунок від учасниці заходу отримав Олегу Матюхов. Жінка презентувала власноруч зв’язаний маленький тролейбус.