• Чи можна куштувати продукти у супермаркеті? Чи повинні ви сплачувати за пошкоджений в магазині товар? Чи має дозвіл оглядати вашу сумку охоронець?
  • Товарознавці пояснюють споживачам їх права.

Супермаркети набули популярності серед населення і шопнг у них давно став звичною справою. Відвідуючи торгівельнийцентр, маркети, мало хто з нас звертає увагу на те, що ми не знаємо своїх  прав як споживачів. Про те, які права мають покупці у магазинах, розповіла завідувачка кафедри товарознавства, експертизи та торговельного підприємництва Вінницького торговельно-економічного інституту Алла Тернова.

Чи можна пробувати продукти у супермаркеті?

Напевно кожному зустрічалися продавці на з криками «спробуйте виноград» або сало, або трикутник в кавуні виріжуть, щоб перевірити стиглий чи ні. Однак, це все на ринку, проте більшість з нас користується супермаркетами.

 Чинне законодавство України прямо не передбачає права спробувати товар, який ви хочете придбати, — говорить товарознавиця. — Однак в законі України «Про захист прав споживачів» зазначено, що товар має бути належної якості. А вичерпна інформація про товар, яку зобов’язаний за законом надати продавець або виробник, може включати і смакові якості продукту. Тобто, гіпотетично, можна пробувати певні продукти, не пошкоджуючи упаковку. До прикладу, незапакований виноград в супермаркеті скуштувати можна.

Фахівчиня, однак, зазначає: якщо ви пошкодите упаковку товару і спробуєте його, працівник супермаркету має право зробити вам зауваження і попередити, що ви маєте сплатити вартість товару, інакше адміністрація викличе поліцію.

Що робити, якщо пошкодили товар?

Досить часто трапляються такі неприємні ситуації, коли в магазині покупець ненароком впускає або ж зачіпає товар, який лежить неналежним чином, і він розбивається чи пошкоджується. І, як правило, працівники магазину, адміністрація, охорона починають відразу вимагати сплатити кошти за такий зіпсований товар.

— Відповідно до норм чинного законодавства оплачувати його вартість ви не зобов’язані, оскільки до моменту оплати купівлі товару власником речі є її продавець, у даному випадку торговельний заклад, — каже Алла Тернова.

Не чіпати і не фотографувати?

Від продавців ми часто чуємо: «Руками не чіпати», проте покупець має право чіпати та мацати товар, адже він хоче його купити. Відтак такі дії продавців є порушенням норм чинного законодавства.

 — Цивільний кодекс України визначає, що покупець має право до укладання договору купівлі-продажу оглянути товар, вимагати проведення в його присутності перевірки властивостей товару або демонстрації користування товаром, якщо це не виключено характером товару і не суперечить правилам роздрібної торгівлі.

Що робити коли вам забороняють фотографувати товар?

— Згідно зі статтею 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб — на свій вибір,— зазначає експертка. — Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку і таке інше. Інших підстав для обмеження права фотографувати товар Конституція України не зазначає.

Про готівку і цінники

Як бути якщо ціна товару відрізняється від цінника?

— У Цивільному кодексі України визначено, що покупець зобов’язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу, а ціна є умовою договору, що вам відома та на яку ви погоджуєтесь, — пояснює завідувачка кафедри товарознавства. — Поки ціна існує лише в базі даних, але не на ціннику, продавець не має права вимагати від вас оплати за новою ціною. На таку умову договору ви не давали своєї згоди, адже не були про неї належним чином поінформовані. 

Якщо ви помітили, що вас обраховують — поверніться в торговий зал та візьміть цінник. Вимагайте від касира пробити товар за заявленою ціною. Якщо вам відмовлять — пишіть скаргу директору. Вам зобов’язані повернути різницю.

Бувають ситуації, коли касир магазину відмовляється приймати дрібні копійки або банкноти з надривами, або ж відмовляє у видачі решти з крупної банкноти.

— В таких випадках він діє всупереч законодавству України. Порядком провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів касир та інший працівник, які мають право одержувати від споживача гроші за проданий товар, зобов’язані приймати без обмежень банкноти і монети Національного банку.

Прострочений товар

Що робити, якщо ви придбали прострочений товар чи розпакували продукт, а він несвіжий?

— Беріть чек та зіпсований товар, відправляйтесь в магазин і вимагайте замінити товар або повернути за нього кошти, — рекомендує Алла Тернова. — У разі відпуску недоброякісної або виготовленої з порушенням технології страви (виробу) споживач має право за своїм вибором вимагати від суб’єкта господарювання замінити її або сплатити вартість.

У разі заміни товару з недоліками на товар належної якості продавець не має права вимагати відшкодування різниці між ціною товару, встановленою договором купівлі-продажу, і ціною товару, яка існує на момент заміни товару або постановлення судом рішення про заміну товару.

Що не дозволяється охороні?

Як діяти покупцям, коли при вході до торговельного центру охоронець вимагає залишити свої речі у камері зберігання?

— Вимога залишити речі в камерах схову є незаконною. Ви маєте право не здавати ваші особисті речі, оскільки такий обов’язок жодним чинним нормативно-правовим актом не передбачений.

Багатьом доводиться зіштовхуватися з тим, що на виході з каси спрацював звуковий сигнал детектора і охоронець поспішає з вимогою обстежити речі на предмет краденого.

— Слід зазначити, що відповідно до вимог чинного законодавства персонал охорони торговельного центру не має права вас затримувати або проводити особистий огляд чи огляд ваших речей,— зауважила товарознавиця. — Єдине, що може зробити персонал — це викликати співробітників правоохоронних органів та попрохати вас їх дочекатися, але утримувати вас, застосовуючи фізичний примус, вони права не мають.

 



Джерело